onsdag 3 december 2008

Glögg eller Glöck?

Till min stora förvåning hittade jag en bild i dagens DN (s. 23 i papperstidningen) där det står "Glögg 2,50 €" följt av öppetider och "mit Bedienung!" Detta fick mig att höja på ögonbrynen en aning eftersom man som bekant dricker en hel del Glühwein i de tysktalande länderna då det börjar nalkas julmarknader.

Enligt notisen så berättades det också att glögg varit portad i Danmark sedan 1500-talet, på grund av ett påhitt av Gustav Vasa. Tydligen hade han lyckats med bravaden att "fylla lübeckarna med så mycket glögg att de kunde bäras ombord på skeppen till Stockholm där de fick hjälpa honom stjälpa dansken innan de fick mer glögg." Historien är väl hemsk, men väl lite underhållande då jag föreställer mig dem instuvade på ett skepp fulla på glögg.

Lübeckarna har tydligen försökt sig på att göra sin egen glögg även i fortsättningen, men då har det istället blivit Glöck eller Schwedenpunsch men tydligen slarvat lite med receptet så att det liknat Glühwein trots allt.

Jag har testat en hel del Glühwein och glögg, men det finns ändå ingen som klår Blossas lättglögg med mycket russin i. För ungefär två veckor sedan blev jag bjuden på en glögg som smakade väl nära Glühwein, men jag har nog aldrig testat en Glühwein som smakar glögg. När man ser alla sorter som finns i butikerna idag så inser man att det finns en hel del att göra om man ska beta av alla. Härom året fick jag en flaska Dufvenkroks Prestige med inslag av cognac och den avnjöt jag gärna en mörk och ruggig kväll i december, men det är ändå lättglöggen som är favoriten. Naturligtvis har jag varit så illa tvungen att prova lite andra sorter, men gammal är äldst och det är Blossa som drar hem segern enligt mig.

Inga kommentarer: