tisdag 9 december 2008

1 timmas tid i trafiken: 8 trafikolyckor

Är skåningar sämre på att köra bil? Efter att ha läst denna statistiken börjar i alla fall jag att undra... Åtta trafikolyckor i Skånetrafiken under en timmas tid nu på tisdagskvällen. Det är inte halt och inte dåligt väder - vad är det då som spelar in? Jag tror inte det är att folk kör rattfulla, det är mitt i veckan och tidig kväll, inte direkt farligt läge.

Rör vi oss uppåt i landet och landar i Göteborgstrakten händer det också en hel del på vägarna just nu. Det finns folk som kör rattfulla, eller drograttfulla snarare. Andra råkade ut för halka tidigt på morgonen. En annan lyckades att råka ut för en olycka helt på egen hand. Det går även bra att krocka med spårvagnar, tydligen. Tyvärr sker det även smitningar och i just det här fallet var det en dödsolycka, vilket alltid är oerhört tragiskt.

Under gårdagen lyckades tre stycken skadas i en kollisionsolycka.

Händer det ovanligt mycket på vägarna nu eller var det bara för att jag letade särskilt som jag fann allt detta? Det kanske inte bara är skåningar, utan svenskar över lag som blivit helt värdelösa på att köra bil. Kanske borde vi strunta i att ha uppkörningar och körkort, kanske skulle vi bara låta vem som ville köra bil? Kanske skulle vi behålla körkort, men låta folk köpa dem istället för att förtjäna dem? Med de säkra bilar och vägar vi har idag har jag svårt att se att det kan ske så många olycker ständigt...

Inga kommentarer: