torsdag 18 december 2008

Bloggande i Saudiarabien

Jag hittade nyss en lite annorlunda blogg som jag tänkte passa på att dela med mig av. Det handlar om en amerikansk kvinna som tidigare arbetat som diplomat och som nu lever i Saudiarabien, gift med en saudisk man.

I bloggen hittar jag en massa intressanta saker som jag tidigare inte visste om Saudiarabien. Lite smått och gått i urval kommer här:
  • Ett exempel på något som dyker upp som är fullkomligt nytt för mig var att internet inte gjordes tillgängligt för allmänheten förrän 1999. Under 2007 nådde internet ut till 19,5 % av befolkningen på 24 miljoner och 218.000 bredbandsuppkopplingar fanns.
  • Den internettrafik som finns går genom ett antal servrar i Jeddah där ett filtersystem finns som skall hålla ordning på internettrafiken. Det gäller nämligen att hålla ordning på trafiken så att det inte kommer in en massa saker som regimen ogillar. The Communications and Internet Technology Commission (CITC) påstår själva att 95 % av det som blockeras är porr, men en annan studie visar på att de även blockerar "pages that deal with drugs, gambling, religious conversion, and sites with tools to circumvent filters (proxy servers)".
  • Det finns någon slags religionspolis som kallas för the Commission for the Promotion of Virtue and the Prevention of Vice.
  • En känd saudisk bloggare, Fouad al-Farhan, blev fängslad i mer än fyra månader efter att ha kritiserat regering och efterlyst reformer på sin blogg.
  • Det här var också ganska träffsäkert:
A female blogger writes, “Saudis are easily stereotyped by Westerners. In the West, we are often viewed as lazy, filthy rich, spoiled, brain washed, radical Islamists and this view needs to be changed. Blogging helps in expelling this false notion. Just like any other society, we do have a lot of rotten apples, but it is not like we only have one box of bad apples and we are stuck… The bottom line is that we are diverse individuals with varying opinions and outlooks on life, religion, culture and other things. The world needs to see both sides of Saudi society.”"
Det är lite roligt att se någon från ett land prata om fördomarna som finns om det egna landet av utlänningar... Fråga vilken svensk som helst vilka fördomar som finns om Sverige och svenskarna så får du säkerligen en lång utläggning om hur fel alla har om Sverige och svenskarna.

Det är över huvud taget ganska fascinerande att läsa om bloggande saudier. Jag har aldrig över huvud taget funderat på om det skulle vara tillåtet i ett land som verkar vara fyllt av så många regler och lagar som begränsar individens frihet. Genom att läsa det här långa inlägget som American Badu har publicerat, men som en Craig Wetmore skrivit, får jag helt plötsligt en helt ny värld att öppna sig framför mig. Blogosfären växer så det knakar, tydligen även i Saudiarabien.

Det här var ett oerhört fascinerande område och jag har redan börjat läsa på andra saudiska bloggar, men det får jag återkomma till vid ett annat tillfälle. Tips emottages tacksamt!

Läs gärna vad jag skrivit tidigare om hur svenska bloggare riskerar fängelse här eller om hur man i Iran försöker censurera folks internettillgång här.

--------------------
Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer: