fredag 19 december 2008

Är den svenske grisen lycklig?

Vad skönt det är att se att inte bara jag har grävt lite i det här med grisar och deras villkor sedan Scan nyligen gick ut med att det hädanefter endast säljer Scan-ekologiskt och inte längre KRAV-märkt. Henrik Ennart har skrivit ett inlägg i sin blogg där han reflekterat över om grisar bökar eller betar, eller kanske både ock.

När jag läste om grisarna då jag skrev mitt inlägg, som jag länkar till lite senare, upptäckte jag en skillnad i reglerna för hur EU-ekologiskt och hur KRAV-märkt skiljer sig från varandra. Scan-ekologiskt är Scans egna märkning, där de framöver kommer att blanda både fläskkött från KRAV-grisar och från EU-ekologiska grisar. Det kommer alltså inte längre vara möjligt att kunna skilja på dem, något som är lite beklagligt för dem som faktiskt vill främja en god levnadsmiljö och för den del även påverka slakten.

Expressen skrev inför förra julen om problematiken att EU-ekologiska grisar bara får betong att böka i, något som i alla fall jag tycker låter ganska omöjligt...

KRAV-grisar har det helt enkelt lite bättre än EU-ekologiska grisar. EU-ekologiska grisar i Sverige har det lite bättre än vanliga grisar i Sverige, som i sin tur har det lite bättre än danska grisar. Till den här julen skrivs det mycket om att den danska skinkan är så mycket billigare, men undra på det... De borde ta upp det sättet som jag skrivit om tidigare, som ger både ekonomiska fördelar för grisbonden samt även ger en bättre miljö för grisarna. Det inlägget hittar ni här och det som fick mig att börja gräva var detta inlägget.

--------------------
Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer: