onsdag 29 oktober 2008

YouTube - nu även på svenska

Kan man någonsin hitta något bra på YouTube har jag undrat de senaste dagarna. När jag skulle googla något igår upptäckte jag den lilla raden därunder där det står:

Nyhet! YouTube finns nu i Svensk version

Naturligtvis var jag tvungen att utforska detta, men till min stora besvikelse så var det inte så mycket som var annorlunda. Jag lyckades inte få till svenskt språk på sidan, men jag fick se YouTube Sweden launch video och fick förfasas över Mona som ska driva en folkrörelse, där folk rör sig, det vill säga på internet och på YouTube... Som vanligt vet man aldrig vad hon ska hitta på, nu ska hon visst driva valkampanjer på YouTube. Det ger ett oerhört oseriöst intryck, måste jag säga...

Visst gäller det att finnas där folk rör sig, att lyssna på sina väljare är det viktigaste av allt. Sedan kan man ju naturligtvis fråga sig hur lång tid hon faktiskt spenderar på YouTube...

De tar i med stora ord när de beskriver sidan:
"
YouTube är världens populäraste videocommunity på nätet och ger miljoner människor möjlighet att hitta, titta på och dela med sig av originalinnehåll. YouTube är ett forum där användare kan kommunicera, informera och inspirera andra över hela världen och fungera som en distributionsplattform for kreatörer av innehåll och små och stora annonsörer."
Pressmeddelande

Finns det något bra på YouTube? Kommer YouTube någonsin att tillföra något till vårt nya samhälle - datasamhället där människor möts på internet istället för i verkliga livet? Kommer ord som youtuba och googla så småningom att återfinnas i SAOB, eller finns de redan där?

Inga kommentarer: