söndag 19 oktober 2008

Spårar allt ur?

Att leka med formuleringar är en av mina favoritsysselsättningar och ibland så passar det bättre än vid andra tillfällen. Ett tåg kan spåra ur, en fest kan spåra ur, ett derby kan spåra ur och så vidare. Innebörden är naturligtvis helt olika beroende på vad det gäller.

För en dryg timma sedan spårade ett X2000 ur strax utanför Centralen i Stockholm. Vi har inte haft så värst många allvarliga tågolyckor i landet genom tiderna och den här gången gick det bra så vi kan nog tryggt fortsätta att åka tåg. Ibland sitter man och muttrar över SJ och att de inte lyckas så bra med att hålla tider på sina tåg. Många gånger gäller detta för att järnvägen endast är enkelspårig i stora delar av vårt avlånga land, men en utbyggnad ligger nog långt fram i tiden. Järnvägen är ett fantastiskt transportmedel som fungerar bra i Sverige över lag, men naturligtvis finns det rum för förbättringar. Tåg i stora delar av Europa är det oerhört sämre standard på än på de svenska tågen, när det gäller alltifrån tidpassning till komfort.

När jag åkte tåg i Bosnien upptäckte jag till min förvåning att det stod ”Tryck” på dörren då jag gick in i vagnen. Jag blev oerhört konfunderad och vände mig mot några andra skyltar och hittade endast svensk text överallt. Efter att ha suttit och fascinerats över detta en stund såg jag ett plakat som satt längst ner i vagnen, där jag även såg den svenska flaggan. Där står det att den svenska regeringen har skänkt tåget till Bosnien. Vagnen var gammal, med våra mått mätt, men därnere var det faktiskt bland de bättre jag åkte med. Det fanns gott om benutrymme och sätena var välfjädrade. Jag har inget minne av att jag sett dessa vagnar i Sverige, men det är säkerligen för att de fanns före min tid. Nej, det går ju inte eftersom det reser fler och fler med tågen så måste alla få plats

Människorna nere på Balkan skrattade åt mig när jag kollade tågtider och i synnerhet då jag trodde att det gick att lita på dem. Jag menade på att de i alla fall ger mig en fingervisning om hur lång resan är, men fick till svar att det kan variera med flera timmar. Vid ett tillfälle när jag åkte nattåg upptäckte vi att tåget bytte håll, vi lämnade avgångsplatsen åt ett håll och rullade in i ankomststaden åt andra hållet... Körde tåget fel? Vi vet inte riktigt, men mycket riktigt tog det någon timma extra.

Vi ska verkligen inte klaga på att SJ:s tåg kommer tio minuter för sent, det är inte alls så farligt. Det kunde vara mycket värre. Än så länge har inte systemet spårat ur, än så länge fungerar det relativt väl. Frågan är bara hur länge det håller? Hur länge håller det att det är dyrare att ta tåget än att ta flyget Skavsta-London-Göteborg? Är det något vi bör fundera på? Jodå... Innan samhället i sig spårar ur, precis som tåget gjorde nu senast. Förr eller senare är det ett par hjulpar som ger sig och då är det väl egentligen redan för sent.

[SvD]

Inga kommentarer: