söndag 26 oktober 2008

Svensk eller osvensk?

Ibland blir jag lite förvirrad över hur folk uppfattar mig. När jag är utomlands är jag så svensk som det bara är möjligt, främmande människor gissar att jag är svensk om jag ber dem gissa och på sin höjd säger de skandinav. I Sverige däremot, är jag tydligen inte alls svensk.

Nyligen så gick jag in på ett litet matställe i Gamla Stan i Sthlm och skulle beställa, tydligen måste jag ha mumlat lite och servitrisen endast hörde maträttens namn. Detta är min gissning, för jag tyckte inte att jag såg ut som en sådan turist i min dåvarande utstyrsel. Saken var ju bara som sådan att hon svarade mig på engelska. Jag blev lite konfunderad men de frågor hon ställde "would you like something to dring with that?" kunde ju svaras utan att säga en hel mening så jag svarade bara "cola". Hela konversationen från hennes sida var på engelska och jag började tro att hon inte kunde svenska. Detta trodde jag till nästa par kom för att beställa och hon då pratade på felfri svenska!

Svensk då jag inte är i Sverie, osvensk då jag är i Sverige. Hur ska detta gå?

Inga kommentarer: