måndag 5 januari 2009

Gör Original Gangsters samhällstjänst?

Ojojoj... Nu har visst Original Gangsters, OG, med Denho Acar i spetsen tagit över sidan kriminellt.xxx som jag skrivit om tidigare här. Sidan hänger ut dömda sexbrottslingar med namn och bild. Detta skriver SvD om här. Artikeln fick i alla fall mig att le litegrann efter Acars kommentar att de inte kommer att vika sig för hot eller påhopp, något som tydligen fått de tidigare ägarna att sälja sidan till OG. Acar befinner sig i Turkiet sedan ett antal år och rörs därmed inte av vad datainspektionen kommer fram till när de väl har utrett klart.

Det har rörts runt en hel del i bloggosfären och i media när det gäller dessa sidor som hänger ut dömda brottslingar. Frågan är som alltid vad som händer när någon dömts, vem är det som egentligen skall straffa - allmänheten eller rättsväsendet? Vad händer sedan när de sonat sina brott - är de dömda för alltid av allmänheten eller kan allmänheten acceptera att brottet då är sonat?

Jag läste under julen en gammal isländsk bok, tryckt redan 1923 som heter "Ragnar Finnson" och som handlade om just denna problematiken. Var du någongång dömd för ett brott så fick du aldrig mer ett vanligt jobb, utan tvingades tillbaka i brottslighet. Är det detta som kommer att ske med dessa personer?

Jag har även skrivit andra inlägg om detta här, här och här.

--------------------

Tillägg: Eftersom sidan kriminellt.xxx numera styrs av kriminella vill jag passa på att uppmana att inte besöka den och jag väljer också att ta bort länken från detta inlägg. Naturligtvis gör det inte att det blir så mycket svårare att finna sidan, men dock lite krångligare.

--------------------
Pingat på nyligen.se för intressant.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: