fredag 29 maj 2009

Tillbaka på skolan med en gitarrlåda med vapen

Jag blir en aning fundersam då jag idag läser i HD om att en 23-årig elev som inte fick ta studenten kom tillbaka till högskolan med en gitarrlåda full av vapen... Det är Horsens i Danmark det gäller och det verkar vara från Ekstra Bladet de fått sin information. Elever brukar visserligen även gymnasister som inte ännu tagit studenten kallas, dessa brukar däremot inte gå på högskolan... Skulle det vara högskolan det gäller är det knappast en elev det handlar om, kort och gott känns artikeln nästan direktöversatt ifrån danskan. Hur står det till med svenskkunskaperna i Helsingborg egentligen?

I Ekstra Bladet skriver de även om "den unge eleven" och jag förundras återigen om hur man bedömer när en person är vuxen. 18 år och myndig, men ändå 23 år och ung elev... Rätta mig om jag har fel, men myndighetsåldern är väl 18 även i grannlandet?

Jag väntar med spänning på fortsättningen, jag undrar nämligen också varför de evakuerade Horsens Tekniske Skole 12.15 när den unge mannen lämnade skolområdet redan strax efter tio. Det verkar dock som om vi slipper en skolmassaker, vilken man i de här tiderna verkar få dra en djup suck av lättnad för...

Liknande inlägg tidigare:
16-åring skjuten i Bålsta - 2009-03-10 Skolmassaker - i Tyskland denna gång 2009-03-11 Knivar och ungdomar 2008-10-21 Skolmassaker eller dagismassaker... 2008-10-01
--------------------
Nyligen har andra bloggare tyckt att det varit intressant att skriva om , , ,

Inga kommentarer: