tisdag 19 maj 2009

Förändringens vindar

Något som verkar vara härskande världen över nu är att förändringens vindar blåser. I USA heter presidenten numera Barack Hussein Obama och han drev sin kampanj just på dessa uppåtvindar av förändring. Det finns oerhört många punkter där vårt mediaklimat skiljer sig från amerikanernas men det verkar som om de svenska politikerna nu insett att det nog inte är så tokigt att "göra en Obama" och nå in i folks vardagsrum.

Jag syftar på tv-reklamen som allianspartierna nu har börjat att ge sig på inför Europaparlamentsvalet. Kristdemokraternas Ella Bolin och Folkpartiets Marit Paulsen har gjort sina försök att fiska röster genom tv-rutan på 30 sekunder. Jag blev inte lockad att lägga min röst på dem efter att ha sett dessa taffliga försök. Frågan är hur svenska folket kommer att ta emot politiska budskap i reklampauserna? Jag är ganska säker på att många med mig stänger av ljudet i reklamen eller helt enkelt byter kanal, men några lyssnar nog men faller de då för budskapet? Lite extra underligt är vad de väljer att lägga sina 30 sekunder på, nämligen något som de helt enkelt inte kan påverka direkt...

Paulsen försöker med sin vetelängd och husvagn att verka folklig och inbjudande, men en lite snabb titt på Newsmill inbjöd snarare till skrämmande läsning om de mångmiljonsbidrag som hon och hennes man har mottagit av staten. Om det nu är sant kan man ju börja fundera på flera saker. Är en sådan representant vi vill ha i Bryssel? Gammal kanske är äldst och kan få till lite fler bidrag till Sverige och att hon menar att EU inte är så svårt ska man väl se som positivt. Det som man dessutom verkligen bör fråga sig är naturligtvis vad dessa människor som beviljar bidrag på basen att hon är en känd politiker tänker på...

Frågan är nu vilka som har en chans till att bli svenska folkets röst för förändring. Jag har precis gjort ett test på makthavare.se angående vem som borde bli "min" parlamentariker. Enligt nämnda test bör jag rösta på Abir Al-Sahlani (3:a på Centerpartiets lista), Åsa Westlund (3:a på Socialdemokraternas lista) eller Björn von der Esch (2:a på Junilistan). Det verkar som om jag har lite att fundera på...
Jag har tidigare testat min blogg och kollat vilka ämnesområden jag skriver om som passar in på riksdagspartierna. Bilden nedan kommer däremot från dagens test och vad jag inte begriper av det här är den ganska jämna partilikheten jag visst har:


Tydligen är det inte så stor skillnad mellan partierna, trots allt... Jag hoppas ändå att folk går och röstar! Kan inte låta bli att tillägga att det finns ett ganska underligt test på Aftonbladet också, som jag försöker förstå mig på. Resultatet på det testet kanske kommer upp på bloggen om jag väl lyckas få någon rätsida på det hela...

Liknande inlägg: Okunskap om politiken - 2009-04-27 Rösta 7 juni - 2009-04-07 Långa köer för att få rösta - 2009-04-23 Statistik ljuger aldrig, eller? - 2009-04-14
--------------------
Nyligen har andra bloggare tyckt att det varit intressant att skriva om , , , , , , ,

Inga kommentarer: