torsdag 21 maj 2009

Ohederliga tester?

Tester, tester och tester... Jag har nu gjort ett flertal tester på olika sajter om Europaparlamentsvalet och det ifrån DN var nu det senaste. Det var knappast snyggt gjort eftersom företrädarna för partierna inte hade samma alternativ att välja på som vad jag har att välja på då jag gör testet.

Det var inte direkt så här som testet jag gjorde härom dagen blev... Återigen verkar det som om de olika partierna tycker ganska lika och i synnerhet ganska lika varandra i de frågor som jag tycker till om. I just det här fallet verkar det däremot inte finnas något parti som ens tycker lika som mig i ens hälften av frågorna, jag undrar jag.

Jag har precis bestämt med en tjejkompis att vi ska göra gemensam sak av röstningen och gå dit tillsammans. Bådas problem verkar däremot vara att välja vem man ska lägga sin röst på. Jag velar fram och tillbaka, precis som hon verkar göra. Det som gladde mig var att höra att hon varit inne och läst på de olika partiernas och kandidaternas sidor, något som jag inte tror att så många har gjort.

Det diskuteras och filosoferas en hel del på olika bloggar om den här omröstningen och en sak jag reagerat på är att många kallar det för EU-val, när det egentligen borde stå EP-val om man ska göra någon slags kortversion av det hela.

Rösta 7 juni, eller förtidsrösta för den delen. Det blir inte så mycket av den här så kallade demokratin vi lever i om inte folk pallrar sig iväg och röstar...

Liknande inlägg: Förändringens vindar - 2009-05-19 Okunskap om politiken - 2009-04-27 Rösta 7 juni - 2009-04-07 Långa köer för att få rösta - 2009-04-23 Statistik ljuger aldrig, eller? - 2009-04-14

Andra som bloggat om testerna och Europaparlamentsvalet:
Lars-Erick 2009-05-20 johaneriksson 2009-05-20 Maria Ferm 2009-05-20 Beelzebjörn 2009-05-20 där den senare även länkar vidare till ett annat gäng bloggar...
--------------------
Nyligen har andra bloggare tyckt att det varit intressant att skriva om , , , , , ,

Inga kommentarer: