fredag 6 februari 2009

Mot vem kommer häxjakten att riktas nästa vecka?

Det händer mycket i det svenska samhället nu. Dag efter dag kommer nya löpsedlar, alltifrån vigselrätt och könsneutrala äktenskap, till kärnkraft och till poliser som yttrar nedsättande kommentarer i tjänst... Naturligtvis skulle jag kunna plocka isär alla dessa ämnen och skriva om dem var för sig, men jag vill istället se på helheten.

Vad är det som händer egentligen? Det är missnöje som yttras överallt, ifrån olika håll och gällande olika områden. Kan dessa på något sätt kopplas ihop? Jag anar att det är en del av trend vi kommer att få se mer av. Förändringens vindar blåser och vi vill alla klamra oss fast vid det som känns tryggt och säkert, alltså det som har varit. Kan vi inte göra det, får vi ta det näst bästa alternativet. Det är i alla fall så det verkar, tycker jag då jag rör mig runt bland nättidningarna och ser tv-sända nyheter med mera.

Imorse satt Lars Ohly (v) och Maud Olofsson (c) i Go'morron-soffan på SVT för att svara på lite snabba frågor. Det var däremot inte det intrycket som fastnade i efterhand, snarare en Ohly som ständigt avbröt och flinade nedlåtande mot Olofsson och med hela sitt kroppspråk visade översittarfasoner. Jag kan knappast säga att det gjorde att min uppfattning om honom förbättrades.

Det gäller att den överenskommelse som det nu diskuteras till höger och vänster om kommer att nå över blockgränserna. Jag är annars rädd för att resultatet kommer att bli en massa pengar som investeras i något som sedan kommer att läggas ned då Alliansen inte längre sitter i regeringen och då kosta ännu mer... "Same procedure as last year, miss Sophie?" Det gnabbet och gnället som hörs från den röd-gröna kanten kan nästan liknas vid sandlådefasoner, jag undrar jag om Alliansregeringen kommer att kunna komma överrens med Socialdemokraterna eller för den delen Miljöpartiet och Vänsterpartiet om de sista tre fortfarande vill stå på en gemensam plattform inför nästa val? När Mona Sahlin (s) inte har ordning på vad som hänt inom området tidigare och kommer med tokigheter i sin argumentation så känns knappast läget mer hoppingivande.

För ett tag sedan skrev jag om stoppet av naturgas som går genom Ukraina och spekulerade redan då i att kärnkraften troligtvis kommer att åka upp på dagordningen snart, mycket riktigt så blev det så. Sättet som det skedde på, med Centern som bytt fot, var däremot inte lika lätt att förutspå... Här och här finns inläggen om naturgaskrisen.

I SVT:s Debatt med Janne Josefsson pratades det om Polisen och vilka attityder de har mot en grupp ungdomar, som kom fram efter kravallerna i Rosengård som jag skrivit om tidigare här, här och här. Debatten som nu förs i media liknar inte längre en debatt, utan snarare en häxjakt på skyldiga. Häxjakten på människor som vi kan anklaga för diverse saker först ständigt i media och från dag till annan så varierar målet för jakten. Nu råkar det vara poliser, i förra veckan var det något annat och i nästa vecka kommer det vara nytt igen. Det är som om de bara söker blod, varje vecka skall någon ny korsfästas. Märk väl att jag tycker att kommentarerna var helt överflödiga och onödiga, de skulle aldrig fällts från första början och att de var osmidiga nog att filma det själva säger bara det en hel del. Mediadrevet som har gått igång känns dock som om det snarare förvärrar läget.

Nio utav fjorton biskopar går nu ut med en debattartikel i DN där de skriver om att vigselrätten skall tas bort ifrån kyrkan och läggas över på Skatteverket helt och fullt. Med en enkel signatur skall man bli gift redan vid hindersprövningen och vad man sedan väljer att göra därefter är upp till var och en, menar de. Det är en underlig blandning av biskopar med olika åsikter och agendor som har gått ihop för att fly undan debatten och klara sig undan problematiken som verkar finnas med samkönade äktenskap. Vi får väl se vad som sker, men vad som är uppenbart är att det knappast finns helhjärtat stöd för detta inom Svenska Kyrkan.

Vad ska svenskarna ta sig till i en lågkonjunktur? Ska vi kanske börja klaga på allt och alla, se vem vi kan sätta dit och bara förstöra för vår granne? Det är i alla fall den känslan jag får då jag ser mig omkring idag. Var tog viljan att samsas och arbeta i samma riktning vägen, undrar jag... Jag hoppas att den kommer att återkomma med solens vårstrålar.

--------------------
Tillägg: Nu finns även ett nytt inlägg i ämnet Kvarteret Negern och andra underliga namn
--------------------

"Kyrkans rätt att viga måste nu avskaffas" - DN Debatt 2009-02-06
S-debattören Per Åhlström: Grattis Reinfeldt - Kvällsposten Debatt 2009-02-06
Maud Olofsson: "Mitt hittills viktigaste beslut" - DN 2009-02-06
Oppositionen kritisk: Undermålig kompromiss - DN 2009-02-05
Det vore olyckligt att öka beroendet av kärnkraft - Mona Sahlin (s) & Tobias Eneroth (s) på SvD Brännpunkt 2009-02-05
Sahlin slarvar med sanningen om Barsebäck - Carl B Hamilton (fp) på SvD Brännpunkt 2009-02-04
"Ingen kärnkraft på ny plats" - Urban Bäckström, vd Svenskt Näringsliv på DN Debatt 2009-02-03
"Ny kärnkraft behövs för Sveriges elbehov" - Göran Hägglund (kd) på DN Debatt 2009-01-30

Andra bloggar om detta:
Biskoparnas uppfattning har inte stöd i kyrkomötet - Karin Långström Vinges blogg 2009-02-06
Bedrövligt biskopsinlägg - Helle Kleins blogg 2009-02-06

--------------------
Pingat på nyligen.se för intressant.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: