fredag 13 februari 2009

Kränkt eller diskriminerad?

Jag har funderat på det här med diskriminering en del. Det verkar finnas så oerhört många saker som man kan uppfatta diskriminerande och kränkande, efter årsskiftet kan det till och med vara på grund av ålder. För ett tag sedan skrev jag ett inlägg om just diskriminering (här: 50 000 för ett oköpt träningskort) och har även luftat ämnet en del med vänner och bekanta och vi har alla funderat på vad just vi kan känna oss kränkta över. Hör man inte till någon klart utpekat minoritet finns det inte så mycket att känna sig kränkt för. Att vara kvinna kanske kan leda till något trots att halva befolkningen ändå är kvinnor...

De romer jag skrev om i det andra inlägget hörde till en minoritet, men kvinnor hör inte till en minoritet, kan gamla - eller unga för den delen - anses höra till en minoritet? Jag ställer lite undrande frågan på grund av lagändringen och undrar hur många olikheter man kan få in i en lagtext. Leder inte mer precisering till att det blir mer - mer - mer av det onda? Skulle alternativet vara att utelämna vissa ordval och låta det bli mer löst hängande i lagen och hoppas på det bästa? Kanske finns det bara en väg att gå när man har börjat nysta upp nystanet?

Merit Wager har skrivit ett ganska träffande inlägg där hon ger exempel på många situationer där det har gått en aning överstyr och uppenbarligen går det att känna sig diskriminerad och kränkt av ganska mycket. Det är läsvärt och tankeväckande, hon tar upp flera av de fall jag ställt mig frågande till tidigare.

Kanske skall man känna sig kränkt när man blir bedd att visa id på Systembolaget eller på krogen? Kanske skall man känna sig kränkt när man INTE blir bedd att visa id... Det är kanske åldersdiskriminering, eller? Måste man vara i en viss ålder för att känna sig kränkt och diskriminerad? Det är många frågetecken och alldeles för många frågor, tyvärr tvivlar jag på att någonsin få svaren...

--------------------
Pingat på nyligen.se för intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: