måndag 17 augusti 2009

Sahlin och jämställdheten

DN:s rubriker (med innehåll) fortsätter att förundra mig. Den här gången är det Mona Sahlin (s) som har uttalat sig om kvotering i styrelser och jämställdhet i arbetslivet mer allmänt i sitt sommartal i Nacka.
Hon undrar i sitt tal om
"Varför har killarna på Siba och Elgiganten heltidsjobb, medan tjejerna på Vivo och Ica har deltidsjobb. Lyckas inte parterna få till avtal blir nästa steg för en socialdemokratiskt ledd regering en lagstiftning."
Ett av Sahlins jämställdhetsproblem visar sig genast och hon försöker få gemene man att känna att hon är den man ska lita till, den man ska rösta på. En "socialdemokratiskt ledd regering" och inte en socialdemokratisk regering. Sahlin har för längesedan insett att om hon någon gång ska bli statsminister så behöver hon sin rödgröna allians. Så långt är väl allt väl, men att hon vill gå in och lagstifta om heltidsarbeten? Stopp och belägg, det må väl vara hänt att hon går in i statliga myndigheter och rör runt och föregår med gott exempel men det är knappast på sin plats att tvinga enskilda företagare att heltidsanställa sin personal. Jag undrar jag, hur många småföretagare som kommer att få det mycket mer kärvt efter ett sådant lagförslag? Det här är väl i sig ingen nyhet, något som har stötts och blötts i Socialdemokraterna länge, men att de inte överger förslaget?

Sahlin vill, som rubriken säger, också få kvoterade styrelser och ska även där ändra i Aktiebolagslagen. Kvoterade styrelser. Jag smakar på orden och de smakar ganska surt, inte är det här något som det ska lagstiftas om! Det är bara en tidsfråga innan detta löser sig alldeles på egen hand. Privata företag söker vinster och därmed de bästa människorna på alla platser till förmånligaste kostnad. Jag undrar jag, varför det inte sitter fler kvinnor i styrelserna redan idag, eftersom det finns oerhört många fördelar med att ha grupper med 50/50 och inte att förglömma så är det även i kostnadshänseende bättre (något som i sig kan diskuteras).
"Det har Norge gjort. Kan Norge kan Sverige."
Nu är vi inne på riktiga sandlådefasoner - bara för att det fungerar/inte fungerar någon annanstans så är det knappast ett tillräckligt bra argument för att införa något sådant här. Jag undrar om det är så här hon vill styra om hon någon gång i framtiden hamnar i statsministerrollen.

Henrik Brors kommenterar talet och menar att hon duckade "om ökad kvotering av föräldraförsäkringen och tonade ner det tidigare S-löftet om lagstiftning om heltidsarbete." Så vad är det egentligen hon ville ha sagt? Jag antar att det är som det brukar vara med Sahlin, hon pratar mycket men säger egentligen inte så värst mycket och säger ännu hellre emot sig själv.

Även Peter Wolodarski har en hel del spännande att säga om Sahlin och den rödgröna konstellationen. Jag fnissade också gott en stund åt "Ohlyismen" han skriver om, åtminstone för mig är detta ett nytt ord, för Google verkade det lite mer bekant med fem träffar... Ledaren säger Ingen valvinnare om Sahlin...
--------------------
Nyligen har andra bloggare tyckt att det varit intressant att skriva om , , , , , , , ,

Inga kommentarer: