tisdag 11 augusti 2009

Äntligen förlovning, del 2

I februari när jag bloggade om att kronprinsessan Victoria och Daniel Westling förlovat sig, skrev jag även att jag skulle skriva mer om detta framöver. Detta har inte blivit av, men nu får jag en helt naturlig anledning att skriva om kungafamiljen igen.

Prinsessan Madeleine och Jonas Bergström har nu förlovat sig och presskonferensen hålls i eftermiddag. Jag glädjer mig med dem båda och ser fram emot att se prinsessbröllop på rad! På Gomorron Sverige gissar hovreporter Sten Hedman att prinsessan Madeleine och Jonas Bergström nog kommer att hålla ett mindre bröllop, romantiskt i en landsortskyrka. Jag höll på att sätta morgonkaffet i halsen när jag hörde det, det fattas bara att de försöker gömma hela historien, bara för att det inte ska ta glansen från kronprinsessans bröllop. Hemskt vore det, om det skulle bli resultatet. Prinsessan Madeleine har många gånger tagit överglänst sin äldre syster, nu återstår det väl att se hur det blir den här gången...

Hedman filosoferar även vidare över att de väljer en så pass lång förlovning, följt på kungen och drottning Silvias tre månaders långa förlovning. Det blir fullt upp med kronprinsessbröllop, riksdagsval och prinsessbröllop framöver. Nu kommer naturligtvis spekulationerna om när bröllopet ska hållas och det återstår att se. Jag kan ju naturligtvis inte låta bli att spekulera över att det skulle kunna bli ett dubbelbröllop i juni 2010!

Ofta har jag hamnat i diskussioner om kungafamiljens och monarkins vara-eller-inte-vara i ett modernt och demokratiskt Sverige. Återigen kommer säkert den här förlovningen att blåsa nytt liv i den här debatten, vilket jag tycker är bra men tyvärr kommer ändå inga nya argument.

Äntligen förlovning 2009-02-24

Bloggar: Blir det dubbelbröllop nästa år? - Hovbloggen 2009-08-11
Madeleine och Jonas är förlovade - Hovbloggen 2009-08-11
Artiklar: Nu har de förlovat sig - SvD 2009-08-11 Vem är prinsessan Madeleine? - SvD DN 2009-08-11 Vem är Jonas Bergström? - SvD DN 2009-08-11 Prinsessan Madeleine och Jonas Bergström förlovade - DN 2009-08-11 Prinsessan Madeleine och Jonas Bergström har förlovat sig bekräftar hovet - Aftonbladet 2009-08-11 Så vann Jonas sin prinsessa - Expressen 2009-08-11 Madeleine och Jonas förlovade i hemlighet - Expressen 2009-08-10 Prinsessan Madeleine förlovad - Sydsvenskan 2009-08-11 Hovet: prinsessan Madeleine och Jonas har förlovat sig - Metro 2009-08-11
--------------------
Nyligen har andra bloggare tyckt att det varit intressant att skriva om , , , , , , ,

Inga kommentarer: