måndag 17 augusti 2009

Platsbrist eller kanske motsatsen på högskolorna?

Trots tidigare artiklar om att det är platsbrist på landets högskolor så skriver DN under söndagen att det "Ännu finns chans att studera på högskola". Under de senaste dagarna har jag funderat en del på det där med universitetsplatser. Hanna Wagenius har uttalat de farliga och magiska frågorna om högskolan idag, dem som jag tidigare diskuterat med mina vänner under många och sena nätter. Hon avslutar sitt inlägg med följande frågor:

Har vem som helst en rätt att läsa vad den vill på en eftergymnasial utbildning? Finns det månne något bra med att konkurrensen om platser på exempelvis lärarhögskolan ökar? Är det verkligen önskvärt att precis alla skaffar sig en högskoleutbildning, eller klarar sig många lika bra utan? Ja, jag vet, det är förbjudna frågor, men någon måste ställa dem också.

Nå, varför har vi egentligen en skattefinansierad högre utbildning?

Det finns så många olika utbildningar och fristående kurser idag, många som inte leder till jobb och inte ens i början av utbildningen har en klar utgång. Det är alltså dessa platser som skattebetalarnas pengar går till. Har verkligen alla som vill och får lust rätt till att läsa precis vad som helst och låta någon annan stå för kalaset? Vad är då alternativet? Skall Staten bestämma exakt vilka kurser, program och antal studenter som behövs? Vet Staten detta? Vems kristallkula är det som Staten kommer att titta i för att förstå detta? Naturligtvis är detta en svår fråga, en utav de värsta inom högskoleväsendet idag, skulle jag till och med sträcka mig till.

--------------------
Nyligen har andra bloggare tyckt att det varit intressant att skriva om , , , , , ,

Inga kommentarer: