söndag 7 juni 2009

Framtiden enligt Falkvinge

Det var nu inte så länge sedan som jag läste George Orwells 1984, som jag även bloggat om tidigare. Jag har både roats och skrämts av den debatt som har förts på bloggar och forum inför dagens val som i mångt och mycket handlat om att vi inte ska hamna i ett sådant samhälle som Winston Smith, bokens huvudperson, lever i.

Rick Falkvinge (pp) skriver nu om, vad som inte kan beskrivas som annat än, ett framtidens skräckscenario. Hur valutgången ser ut får vi snart reda på, men vad som händer i Europaparlamentet och i riksdagen framöver kommer att bero mycket på hur resultatet ser ut. Även webhackande har läst Orwell och skriver om hur han ser framtidens skräckscenario.

Ikväll ska jag hålla tummarna för att svenskarna har vågat säga ifrån och vågat protestera mot utvecklingen mot ett Orwellskt samhälle och röstar in vettiga människor med vettiga åsikter ifrån alla partierna. Jag måste säga att Falkvinges alternativa framtidsscenario låter ganska mycket mer lockande än det första och jag undrar hur många som säger emot mig där?

DN, DN:s snabbkurs om EU, SvD, SvD:s så fungerar EU

Jag har skrivit ett gäng med inlägg inför valet, så scrolla ner eller använd etiketterna för att finna dem.
--------------------
Nyligen har andra bloggare tyckt att det varit intressant att skriva om , , , , ,

Inga kommentarer: