måndag 8 juni 2009

Dags att öppna ögonen

Nu blir jag återigen irriterad över den enorma trångsynthet som verkar finnas och frodas i det här landet. Igår kväll satt jag och följde SVT:s valvaka och hörde ett flertal mycket generella antaganden om vilka som är Piratpartiets väljare och deras viktigaste frågor.

Det är flera saker som upprör mig med detta.

En sak är att eftersom Piratpartiet har många unga väljare och i synnerhet unga män som väljare så förutsätter folk att detta är SAMMA unga män som skulle ha röstat på Sverigedemokraterna om inte Piratpartiet gått till val. Det här tror inte jag på.

Hur går detta ihop? Med tanke på att röstdeltagandet är så pass dåligt som det är så kan man lika gärna förutsätta att alla som inte går och röstar ska rösta på Vänsterpartiet, precis som Lars Ohly (v) gissade vilt på. Tänk vad som då hade blivit resultatet om alla soffliggare hade gått och röstat på Vänsterpartiet? Tänk vilken skräll det hade blivit då för dem...

Det är lite det som är problemet här... Piratpartiet har lyckats med det som de etablerade partierna inte har lyckats med, nämligen att få unga att gå till vallokalerna och rösta. Jag kan inte tänka mig att alla dessa unga pirater skulle ha gått och lagt sin röst på något annat parti om inte Piratpartiet skulle ha funnits eftersom det helt enkelt inte finns något parti som de kan se kämpar för de frågor som de finner livsviktiga och sätter framför allt annat.

Dessa antaganden, för det är verkligen vad de är, fungerar som illasinnad smutskastning och är inget som borde få förekomma under en valvaka i SVT.

När jag ändå skriver om valvakan måste jag kasta ut frågan hur de tänkte då de lät de rullande texterna gå i bild då de pratade med politiker och andra gäster. Jag skrattade gott åt att Marita Ulvskog (s) gillar att hugga ved och diverse andra - helt orelevanta - saker som dök upp där under kvällens gång. Hur tänkte de där?

En annan sak som stör mig något så oerhört är något som jag skrivit om tidigare, nämligen att det verkar råda en allmän uppfattning om att den främsta anledningen till att unga människor röstar på Piratpartiet är att de inte vill bli upptäckta och straffade då de fildelar.

Det finns säkert de som ser det som en viktig fråga, men jag är säker på att det är ännu fler som ser att det finns en del andra saker som i dagsläget är bra mycket viktigare än hur man får tag på sin musik och sina filmer. Ipred-lagen är inte så mycket ett sätt att få folk att hålla sig till lagliga sätt att tillgå musik och film utan ett sätt att spela de stora drakarna rätt i händerna och därmed låta dem göra lite som de själva behagar eftersom de helt enkelt har de ekonomiska förutsättningarna som privatpersoner inte kan utmana.

Det händer grejer nu och tyvärr ges det alldeles för dålig information till gemene man om vad det är som håller på att hända med vårt öppna svenska samhälle och de flesta protesterar och menar att man är paranoid när man börjar berätta. De jag pratat med om detta lider av ungefär detsamma som jag gjorde för några månader sedan, nämligen misstro.

Misstro att det skulle kunna hända här, på vår egen bakgata.

Misstro att någon skulle tjäna något på att införa en massa lagar som leder till en övervakning av medborgarna.

Misstro mot att någon måste förvridit synen på mig, eftersom jag måste vara smartare än att gå på skräckpropagandan...

Trots detta kan man i DN idag läsa deras teori om varför så många unga röstat pirat:
"Besvikelsen är stor på etablissemangets hantering av alltifrån FRA-lagen till Pirate Bay-domen och telekomdirektivet."
Mårtensson (c) skriver om valresultatet så här:
"Ungefär mellan var tredje och fjärde väljare missnöjesröstade av olika skäl. I missnöjesrösterna lägger jag då miljöpartiet, folkpartiet, piratpartiet, junilistan, sverigedemokraterna och övriga. Skälen till missnöjet varierade däremot.

Piratpartiet var partiet som temporärt, i vart fall hindrade sverigedemokraterna att ta en plats i ett parlament. I nästa riksdagsval är det sannolikt så att partiet kommer in."
7088303 var röstberättigade
3107343 deltog i valet
50769 var blanka röster
3039760 var giltiga röster
enligt val.se

Det var inte dåligt med missnöjesröstande, enligt Mårtensson... Var tredje röst, av de giltiga rösterna, blir 1.013.253 röster. Var fjärde röst, av de giltiga rösterna, blir 759.940 röster. Mårtensson menar alltså att någonstans mellan 760.000 och 1.013.000 röster är missnöjesröster... Det är ett ganska dåligt betyg till alliansregeringen, men även till oppositionen. Miljöpartiet drog däremot åt sig många unga röster, även de startade med få frågor på dagordningen en gång i tiden, hur många är det som minns det idag?

Tänk er istället att alla de där missnöjesrösterna, som visst röstat på "fel" partier skulle röstat på "rätt" partier, vilket jag anar enligt honom bör vara Moderaterna, Centern, Kristdemokraterna, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet. Lägg därtill alla soffliggare som skulle röstat på Vänsterpartiet! Hur annorlunda hade det inte sett ut då i resultatlistan? Tänk när vi går framtiden till mötes med elektronisk röstning, vad enkelt det blir att korrigera de där misstagen då...
--------------------
Nyligen har andra bloggare tyckt att det varit intressant att skriva om , , , , , ,

Inga kommentarer: