söndag 14 februari 2010

Skillnader mellan dam- och herrsport

Efter att ha tittat runt lite på svt play hittade jag ett lite udda klipp med "citatmaskinen Björn Ferry" där han kommenterade damernas skidskytte:
"damernas? Visas det på teve? Jag har inte ens tänkt på det...Ofta brukar jag inte se det, eller också somnar jag. Jag tycker inte skidskytte är lika spännande som alla andra som tittar. Det beror på i vilken form Kalle och Ulfbåge är i. När de har en bra dag så kan det vara roligt, men... sitter de och håller på att somna så... ahh! Då somnar jag också!"
Det finns flera saker som är anmärkningsvärt med detta, oberoende av om man tar honom på allvar eller inte. Det är samma sport som han själv håller på med och att skoja bort damernas tävling på det sättet tycker jag är oerhört oprofessionellt och fult. Det må så vara att han inte sitter klistrad framför teven eller tar sig dit för att se dem på plats, men att såga dem på det sättet i media tycker jag inte är rättvist.

Ferry verkar ganska nöjd med att sitta med tevekameror riktade mot sig och ler ständigt, men det som kommer ur hans mun är aningens mer negativt. Jag tycker att det är synd. Det är klart att allt inte ska tas på dödligt allvar, men lite mer respekt mot andra tävlande och mot SOK skulle inte skada.



Jag tittade igår på Damkronorna och visst måste jag erkänna att jag tyckte att det kändes lite trist och mesigt i jämförelse med Tre Kronor. Mitt sällskap upplyste mig om att reglerna är annorlunda mellan damhockey och hockey. Vi filosoferade lite över om det någonsin kommer att kallas herrhockey och herrkronorna, men det kommer nog aldrig att hända... Likaså var skydden som damerna hade annorlunda än herrarnas, med visir som täcker hela ansiktet på alla spelare, är det spelarnas eget val eller är det någon regel som säger så, månntro?

Skillnaden mellan mina kommentarer om Damkronorna och Ferrys kommentarer om skidskyttedamerna tycker jag ändå är stor. Fast å andra sidan, vem är jag att döma?
--------------------
Nyligen har andra bloggare tyckt att det varit intressant att skriva om , , , ,

Inga kommentarer: