lördag 13 februari 2010

Äntligen OS!

Nu börjar OS i Vancouver/Whistler och reprisen av invigningen sänds just nu på svt. Det är oerhört häftigt att se alla dessa människor som brinner för sport och att se att det är möjligt att få så många nationer under samma tak.

Redan igår läste jag om georgiern som inte ens fick uppleva invigningen utan omkom under en rodelträning. Georgiens trupp kom in med sorgeband på flaggan och sorgeband runt armarna på invigningen. När de ropades in på stadion reste sig publiken upp i respekt mot den avlidne. Tävlingen körs visst som planerat under lördagen, men en ombyggnation av banan blir det ändå. Rodel är en farlig sport och jag är den första att erkänna att jag aldrig skulle våga mig på det, men det är ändå en sport som fått plats i OS-programmet. Det som är lite anmärkningsvärt i sammanhanget är att det verkar ha varit flera krascher under dagen, men först när någon dog så valde de att avbryta... SvD berättar mer.

En annan sport med höga hastigheter är alpin skidåkning med störtlopp och super g som snabbaste grenarna. Lindsey Vonn, amerikanskan som är helt oöverträffad och alltid imponerar verkar ha åkt på en skada som hon inte ens vill kolla upp genom röntgen. Om det är spel för gallerierna eller om det faktiskt är allvarligt återstår att se, men jag hade verkligen hoppats att få se en fru Vonn (korrigerat från fröken) som sopar banan med de andra åkarna med den oerhörda glädje hon besitter i backen! Jag antar att jag annars får nöja mig med att sätta mitt hopp till Anja Pärson. Nu verkar det dock som om Vonn har turen på sin sida och får några extra dagars vila...

Fanbärare för den svenska truppen blev inte helt oväntat Peter Forsberg. Han såg riktigt lycklig ut när han fick komma in på arenan och det var roligt att se. Jag kan inte påstå att alla de andra flaggbärarna såg lika glada ut... OS är glädje, det är ett gigantiskt arrangemang och tusentals saker som kan gå fel men för en liten stund är det skönt att se ren och skär glädje... Nu ska jag titta färdigt, starten för många timmar i tv-soffan!

Invigningen på svt play, AB, SvD1, SvD2, DN1, DN2.

--------------------
Nyligen har andra bloggare tyckt att det varit intressant att skriva om , , , , , , , ,

Inga kommentarer: