fredag 26 september 2008

Teknik? Nej, tack!

Jag verkar ha bedragit mig fullkomligt. Jag trodde av någon outgrundlig anledning, och har alltid trott för den delen, att jag var teknisk. Kanske inte jätteteknisk, men i alla fall lite. Idag har jag mött min överman: tvättstugan.

Nu kanske ni drar på munnen och undrar vad i allsin dar det var för krångel med tvättmaskin och torktumlare, men så lätt var det inte. Jag kom nämligen inte alls in i tvättstugan. Där stod jag, ryckandes och slitandes i dörren, samtidigt som jag försökte lägga den där plastbrickan med något datachip i mot den skumma grå plastbiten som satt på väggen. Lampan på den grå plastbiten övergick från röd till blinkande grön och jag trodde att jag skulle komma in. Icke. Efter att jag ryckt i dörren ett par gånger så insåg jag att den knäpper ju faktiskt till, som om det låses upp, men inte kunde jag öppna dörren. Jag suckade djupt och undrade om jag var tvungen att ringa vaktmästaren eller vad jag skulle ta mig till, mina kläder var ju där inne! Som en slutsats av detta hade jag alltså redan varit därinne och lyckats komma in, första gången. Nu, några timmar senare och även några tvättmaskiner senare, vet jag vad felet var:
jag ryckte i dörren, istället för att trycka på dörren.

Det här påminner mig om när jag var mindre och alltid lurades av dörrarna till köpcentrat där jag bodde. Någon hade där skrapat bort "t" i "tryck" så att det blev "ryck", vilket resulterade i att man ryckte i dörren och inte fick upp den. Tänk om det hade varit så enkelt idag.

För att jag skulle få lite upprättelse, tror jag, kom det lite senare en man och skulle in i den andra tvättstugan. Han hade också problem. Jag log lite skadeglatt för mig själv - så mycket dummare än andra är jag kanske inte ändå - men bedrog mig visst igen. Han hade nämligen bott här aningens längre än mig och hade vanligtvis inga problem med att komma in i tvättstugan, det var bara idag.

Var tog det där gamla hederliga systemet vägen, med nyckel och en bokningstavla? Nu för tiden ska allt vara så bra (elektroniskt) och lätt (krångligt). Var det bättre förr? Vissa saker kanske var det, men nu är det också bara jag som kommer in i tvättstugan, så ingen kan ta mina kläder. Det är bra, bara jag kommer ihåg att plocka ut dem innan tiden går ut!

Jag minns så väl för några år sedan när jag hade tvättat och hängt upp mina kläder på tork i torkrummet, där jag bodde då. Det var ungefär två veckor innan jag skulle flytta och tro inte att jag fick ha kvar alla mina kläder så länge... Ett linne och en klänning som jag precis köpt och som det var första gången jag tvättade, försvann på något mystiskt sätt den dagen. Kanske var det inte alls bättre förr.

Nu skiner solen på grannhuset och det känns ganska bra ändå. Jag har snart rena kläder, idag har jag startat upp en blogg och det är fredag imorgon!

1 kommentar:

Annchen sa...

Välkommen till bloggsfären, hoppas du kommer trivas! Tycker mig minnas den där klädstölden... Akta dig för att missa tiden, man kommer ju inte in! Och tro inte att nästa tid går att boka om ingen kommer efter ett tag, nej.

http://naktergalning.blogg.se/2008/february/kidnappad-tvatt.html