lördag 27 september 2008

Röntgen för ont uppsåt

Att de som bor i det stora landet i väst är lite mer paranoida än resten av oss var längesedan som jag tvivlade på. Nu förstärks mina misstankar än mer.

Alla som någonsin har passerat säkerhetskontrollen på en flygplats efter den där ödesdigra septemberdagen för ett par år sedan vet vad jag pratar om. Vakterna och kontrollerna ökar, likväl minskar antalet föremål du faktiskt får ta med dig in på flygplanet.

Nu har det blivit ännu mer extremt. MALINTENT ska på håll avgöra om du har ett ont uppsåt, genom att bland annat mäta kroppstemperatur, hjärtslags- och andningsfrekvens. Det här är alltså något den här manicken, för jag vet inte vad jag annars ska kalla den, kan göra på avstånd! Manicken är för tillfället relativt stor och inte något som går att stoppa ner i portföljen, men med dagens snabba utveckling vet man väl aldrig...

Något som faktiskt verkar positivt av detta är att säkerhetskontrollen faktiskt verkar gå snabbare, två till fyra minuter säger de att det ska ta. Detta får oss vanliga resenärer att tänka önsketankar, tänk om det skulle fungera...

Inga kommentarer: