tisdag 27 oktober 2009

TED har en del att komma med...

Jag har återigen tagit upp mitt tittande på TED-filmer. Idag fick Chimamanda Adichie hålla mig sällskap till lunchen med sitt tal om faran med att bara höra en historia. Hennes historia är mer aktuell än någonsin i tider då det talas om "de där som..." och på det viset klumpar ihop en stor grupp människor.

Chimamanda berättar om sitt Nigeria, om sin uppväxt, om sitt möte med omvärldens uppfattning av henne och hennes land och världsdel då hon kom till universitetet i USA och mycket mer. Vackert, roande och framför allt tänkvärt. Jag är rädd att de flesta av oss har många single-stories på lager, jag själv inkluderad.



--------------------
Nyligen har andra bloggare tyckt att det varit intressant att skriva om , , ,

2 kommentarer:

samikorpela sa...

Kul att du också är fan av TED. Jag tycker det är en riktigt bra sida. jag kan t ex rekomendera "Mathemagic" av Arthur Benjamin den är väldigt underhållande.

Pumlan sa...

Tittade precis på det inslaget och kände att mina ögon spärrades upp mer och mer alltefter programmets gång... Imponerande och lite magiskt måste jag nog säga! Tackar för tipset!