tisdag 20 oktober 2009

"Mitt nya liv i Afrika"

På svt har det gått en serie om tre svenska familjer som har rest till olika platser i världen och levt med ursprungsbefolkningen där. Ikväll har det gått ett avsnitt som jag fastnade framför. Den stora resan.

Just nu håller ett par ifrån Smedjebacken (om jag inte hörde fel) på att gifta sig, men det var inte därför jag började skriva. Tidigare skulle de förbereda för bröllopsfesten och då skulle byfolket slakta en gris som de skulle ha att äta under festen. De två flickorna i familjen fick nästintill sammanbrott när de såg dem komma med en levande gris på en slana och sedan slakta denna. Uttryck som att de ska bli vegetarianer framöver och inte äta av grisens kött under festen kom omvartannat med tårar och tårdränkt mummel.

Det som jag genast ville fråga dem och säga till dem var att den där grisen troligtvis levt ett riktigt bra liv. En vild gissning skulle dessutom vara att köttet måste vara riktigt gott, eftersom det inte är en snabbgödd gris som vi är vana vid att få från köttproduktionen här uppe i norr... Viltkött brukar vara sanslöst gott och så här i älgjaktstider finns det nog många svenskar som njuter av just detta och jag är tveksam till att flickorna skulle reagera på samma sätt om dem.

Jag skulle önska dem att se på programserien Mitt nya liv i Skottland som också gått på svt. I den serien slaktar huvudpersonen en getabock och tar vara på allt av den. Se och lär. Det är inte de som lever på ett konstigt sätt utan det är vi som gör det. Varje dag. I min kyl ligger nu en bit lever som jag ska tillaga, något som får väldigt många unga att rynka på näsan. "Äckligt" och "Usch, hur kan du äta det?" är kommentarer jag har fått åtskilliga gånger om just detta. Gott, säger jag och undrar om de har smakat. Många gånger har de inte heller gjort det. Snacka om att döma något utan att ge det en chans.

Det finns hur mycket som helst jag kan plocka ur det programmet, men jag nöjer mig där och hänvisar till att se programmet på svtplay.

--------------------
Nyligen har andra bloggare tyckt att det varit intressant att skriva om , , , ,

Inga kommentarer: